The Urban Economics Workshop 2020
空間情報科学研究センター(CSIS)との共催ワークショップ

  • ※ 2021年2月7日
Zoomを利用したオンライン開催について (Online Seminars Using Zoom)  当面の間、本ワークショップはZoom を利用してオンラインで開催されます。 以下の注意事項を必ずご確認のうえご準備をお願いいたします。

Urban Economics Workshop is held online using Zoom for the time being. Please read the following instruction for participation.

※登録はこちらから(For registration)⇒ https://zoom.us/meeting/register/tJMtdOqhpzsqGNaJa-XZCnU4SivLKQIZHpFJ


※ 登録 (Registration)

事前登録が必須となります。 下記よりご登録いただくと、 ミーティングURLがemailで送付されます。 事前に、ご利用の端末にZoomアプリケーションのインストールをお済ませください。 (Zoomアカウントをお持ちの方は、emailにあるID, パスワードを使ってサインインして頂くことも可能です。)

Registration is required to join a seminar. Please register in advance at the following website so that detailed information containing meeting URL will be provided via email.  Please make sure to install ZOOM Cloud Meetings (application) on your computer or cell phone in advance. (If you have a Zoom account, sign-up using ID and password included in the email is also available.)

参加までの手順は下記より事前にご確認ください。 For more details, please see the following website.
日本語 ・ English

※ 注意 (Note)
参加者名には、ご自分の氏名をお使い下さい。 
Please register your full name when you participate.

※ セミナー中 (During Seminars)
ご自身の音声は、質疑応答時を除き、OFFにしてください。
Please mute your microphone during a speaker's talk except for Q&A session.

音声OFFの手順 (Muting Participants in Zoom)
日本語 ・ English  


日時

2020年7月10日(金 Friday)17:00-18:30

※開催時間が変更となりました。ご注意ください。
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。詳細は本ウェブサイト上部の説明をご確認ください。
報告
武田航平(LSE)
TBA

日時
2020年9月18日(金 Friday)15:30-18:30
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。詳細は本ウェブサイト上部の説明をご確認ください。
報告

1. 牛島光一(筑波大学)  

 TBA

2. 香川涼亮(筑波大学)  

 TBA

日時
2020年10月16日(金 Friday)15:30-18:30
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。本ウェブサイト上部の説明をご確認の上左記よりご登録下さい。⇒ https://zoom.us/meeting/register/tJErdOuorj4uE9PZo0UJOcE1TjR1g98w7bfV
報告
1. 小谷将之(国土交通政策研究所)
「中核市移行の地方財政への影響に関する分析 」


2. 城所幸弘(政策研究大学院大学)
 "Airport cities and social welfare" (Yukihiro Kidokoro and Anming Zhang)
報告

1. 「中核市移行の地方財政への影響に関する分析」

大都市制度によって規定される中核市は、広域自治体からの権限移譲が大きく、またブランドとしての効果も指摘されていることから現在も指定を目指している地方公共団体は少なくない。一方、実質的には人口要件のみで決まる中核市への移行が地方財政にもたらす影響は、団体の特徴によって異なることが想定される。本研究では中核市移行が地方公共団体財政に与えた影響について、Synthetic Control Methodを用いて、中核市移行による財政への影響を調べた。事務移譲によって最も影響が大きいと想定される民生費を目的変数とし、事例として旭川市、川口市、船橋市、高槻市の4市に関する推定を行った結果、民生費に与える影響については地方公共団体によってばらつきが見られ、統計的有意に支出を増加させたのは旭川市のみであった。本研究の結果から、地方公共団体の財政に対する中核市移行の影響は自治体の特徴や近接する経済圏、人口推移等によって異なることから、移行に伴う財源措置を講じるにも多面的な評価に基づく必要性が示唆されたと考える。

2. "Airport cities and social welfare (Yukihiro Kidokoro and Anming Zhang)"

This paper is concerned with the development of airport cities and social welfare. We analyze a typical non-aeronautical service of an airport, namely, airport shopping malls, by using a novel model that incorporates an endogenous change in varieties sold at airport malls and their substitutability with downtown stores. Larger airports do have more varieties of shops whose space can be changed by development. Our main results show that, first, airport malls developed by a local government or a profit-maximizing airport are too large as compared to the socially optimal size, because either entity disregards a decrease in profit at downtown stores when deciding on the size of airport malls. Second, the planner can attain the social optimality with the use of Pigouvian subsidies, even if it delegates its decision making to a local government or a profit-maximizing airport. Third, a local government or a profit-maximizing airport has an incentive to construct an airport that is too far away from downtown (or, has little incentive to improve airport access to/from downtown). The planner can nevertheless delegate its decision on airport location (or, airport access conditions) to either entity by using Pigouvian subsidies.  


日時
2020年11月20日(金 Friday)17:00-18:30 ※開催時間にご注意ください。
場所

Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。

 ※登録用URLが今回より変更となります。右記よりご登録をお願いいたします。: https://zoom.us/meeting/register/tJMtdOqhpzsqGNaJa-XZCnU4SivLKQIZHpFJ
報告

大津優貴(ワシントン大学セントルイス校)

Sanctuary Cities and Crime

報告
A sanctuary policy is a policy that inhibits local law enforcement from cooperating with immigration authorities. Sanctuary policies have gained more attention in recent U.S. policy debates. Opponents claim that sanctuary policies attract criminals and lower the opportunity cost of crime through weaker sanctions and lower apprehension probability. Supporters counter that these policies produce a spiral of trust that supports police and raises informal social control over crime. Using city crime data from 1999 to 2010, I estimate the effect of sanctuary policies on crime. Using a difference-in-differences approach, this paper finds no evidence that sanctuary policies cause an increase in crime and some evidence that they may lead to a decrease in property crime. Moreover, further analysis confirms no pre-trend before the policy adoption and finds the effect strengthened over time after the adoption. The increased trust between residents and police is likely the reason for the negative effect.
日時
2020年12月18日(金 Friday)17:00-18:30 ※開催時間にご注意ください。
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。詳細は本ウェブサイト上部の説明をご確認ください。
報告
山田昂弘(World Bank)
"The long-term causal effect of U.S. bombing missions on economic development: Evidence from Ho Chi Minh Trail and Xieng Khouang Province in Lao P.D.R. (with Hiroyuki Yamada)"  

報告
This study investigates the long-term causal effects of U.S. bombing missions during the Vietnam War on later economic development in Laos. Following an instrumental variables approach, we use the distance between the centroid of village-level administrative boundaries and heavily bombed targets, namely, the Ho Chi Minh Trail in southern Laos and Xieng Khouang Province in northern Laos, as an instrument for the intensity of U.S. bombing missions. We use three datasets of mean nighttime light intensity (1992, 2005, and 2013) and two datasets of population density (1990 and 2005) as outcome variables. The estimation results show no robust long-term effects of U.S. bombing missions on economic development in southern Laos but show negative effects in northern Laos, even 40 years after the war. We also found that the results do not necessarily support the conditional convergence hypothesis within a given country, although this result could be unique to Laos.
日時
2021年1月8日(金 Friday)15:00-18:30 ※開催時間にご注意ください。
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。詳細は本ウェブサイト上部の説明をご確認ください。
報告
15:00-16:30 修論報告会
松山博幸(主査:佐藤、副査:高橋(孝)・中川)
宮本旺周(主査:佐藤、副査:高橋(孝)・中川)
吉田和貴(主査:佐藤、副査:高橋(孝)・中川)


17:00-18:30 ワークショップ
Jens Wrona (University of Duisburg-Essen)
"Centrality Bias in Inter-city Trade (with Tomoya Mori)"
報告
 Large cities with central location excessively export to smaller cities in close proximity. Using Japanese inter-city trade data, we identify a substantial centrality bias: Exports from central places to their hinterland are 40%-100% larger than predicted by gravity forces. This upward bias stems from aggregating industries, which are hierarchically distributed across large and small cities. Decomposing the centrality bias along the margins of our data, we identify the extensive industry margin as the main driver behind this aggregation bias. Relying on a theory-consistent decomposition of the aggregate gravity equation, we also sort out the underlying theoretical channels that are responsible for the manifestation of the centrality bias.  
日時
2021年2月12日(金 Friday) 17:00-18:30 ※開催時間にご注意ください。
場所
Zoomを使ったオンラインでの開催(事前登録制)となります。詳細は本ウェブサイト上部の説明をご確認ください。
報告
河端 瑞貴(慶応大学)
"Earthquake Risk Reduction and Residential Land Prices in Tokyo (Mizuki Kawabata, Michio Naoi, and Shohei Yasuda)"
報告
This paper examines the impacts of reducing earthquake risk on residential land prices in Tokyo, where the central and Metropolitan Government have emphatically promoted urban development for earthquake risk reduction. We use two types of earthquake risk measurement: (1) Tokyo’s assessments of community earthquake risk?building collapse risk, fire risk, and combined risk in the years 2002, 2008, 2013, and 2018; and (2) dense urban districts with extremely high risk from earthquakes (DUDs) in 2012, 2015, 2016, and 2017. Our analysis uses non-spatial and spatial panel data models. The results of the non-spatial fixed-effects models show that a reduction in all our earthquake risk measures increases land prices. Moreover, the results of the spatial fixed-effects models demonstrate that a reduction in the fire risk, combined risk, and DUDs increases land prices not only in a lot’s own district, but also in neighboring districts, suggesting that the fire risk mitigation has a positive spillover effect. The total effects in the spatial models are greater than the marginal effects in the non-spatial models, highlighting the importance of considering spillover effects. Our findings shed new light on the benefits of urban development for earthquake risk reduction.

 

 

[ English Top ]