Workshops

The Urban Economics Workshop 2005

21世紀COEプログラム「市場経済と非市場機構との連関研究拠点」と、日本経済国際共同研究センター(CIRJE)の共催ワークショップ

※ 2006年3月10日現在の予定です。

日時

2006年3月17日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

赤松 隆 (東北大学)

ボトルネック通行権取引制度に関する研究
(with S. Sato and Nguyen Xuan Long)

隅田和人 (金沢星陵大学)

定期借家を考慮した家計の居住形態選択行動の分析
(with M. Seko)

Abstract


2006年度の予定:

日時

2006年4月13日(木 Thursday) 12:00-13:00

* Microworkshop、ITPUワークショップと共催

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of New Economics Building.

報告

Clifford Winston (The Brookings Institution)

Competition and Welfare in the US Airline Industry

Abstract

We develop a structural econometric model of competition in U.S. domestic airline markets to assess how traveler welfare may be affected by the exit of an industry competitor. We find that Southwest provides the greatest welfare to travelers while other low-cost carriers also contribute significant benefits to the flying public. Of the legacy carriers, only United and Delta substantially raise traveler welfare while American, US Airways, and Continental actually reduce traveler welfare. We conclude that the market is efficiently determining which airlines remain in the industry and that financial assistance to carriers that may otherwise be liquidated is unwarranted.

 

本年度終了分:

日時

2005年4月22日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

城所 幸弘(政策研究大学院大学)

交通投資の費用便益分析

戴 二彪  (国際東アジア研究センター)

Income Inequality in Urban China: A Case Study of Peking

Abstract

 

日時

2005年5月10日(火 Tuesday) 16:50-18:30

* Microworkshopと共催

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟3階 第3教室
at the Lecture Hall No.3 on the 3rd floor of the New Economics Building

報告

John Weymark (Vanderbilt University)

Public Good Provision and the Comparative Statics of Optimal Nonlinear Income Taxation (with Craig Brett) [PDF]

Abstract Comparative static properties of the solution to an optimal nonlinear income tax problem are provided for a model in which the government both designs an income tax schedule for redistributive purposes and provides a public good optimally.  There are two types of individuals, distinguished by their skill levels, who have the same quasilinear preferences for labour supply and the consumption of a private and a public good.  The parameters for which comparative statics are obtained are the weights in a weighted utilitarian social welfare function, the prices of the private and public goods, a taste parameter that measures the onerousness of working, and the individual skill levels.
日時

2005年5月27日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

徳岡一幸 (同志社大学)

都市圏の空間構造と通勤通学交通

 

James Harrigan (Federal Reserve Bank of New York) *Microworkshopと共催

Airplanes and Comparative Advantage

Abstract: Airplanes are a fast but expensive means of shipping goods. This fact has implications for comparative advantage. The model of the paper shows that countries that are far from their export markets will specialize in high value/weight products, which will be shipped on airplanes. Less remote exporters will specialize in low value/weight products which will be sent by ship, train, or truck. These implications are confirmed using detailed data on U.S. imports from 1990 to 2003. Distance from the US and air shipment are associated with much higher import unit values.

日時

2005年6月17日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

Yoshitsugu Kanemoto (U. Tokyo)  15:30-
Estimating the Value of Time from an Electronic Toll Collection Experiment

(with Sachio Muto)

 

Kenneth A. Small (U.C. Irvine)   *Microworkshopと共催 16:50-18:30

On the Optimal Fares for Public Transport  (with Ian W.H. Parry)

Abstract: This paper derives formulas for optimal peak and off-peak urban rail and bus fares, and applies them to Washington DC, Los Angeles and London. The model accounts for congestion, pollution, and accident externalities on all modes; scale economies in transit supply; costs of accessing and waiting for transit service as well as service crowding costs; pre-existing fuel taxes; and agency adjustment of transit frequency, vehicle size, and route network to changes in demand for passenger miles. We find that optimal fare subsidies can be quite substantial, but their major determinants differ greatly according to time period, mode, adjustment of service frequency, and city.

日時

2005年7月22日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

井上綾子(上智大学大学院)

救急搬送者の増加がもたらす搬送時間への影響とその対策

山崎福寿  (上智大学)・浅田義久  (明海大学)

自動車混雑料金の推定

Abstract  
日時

2005年9月16日(金 Friday) 15:30-16:50

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

曽道智(香川大学)

New Economic Geography with Heterogeneous Population

The Home Market Effect and the Agricultural Sector (with Toru Kikuchi)

Abstract  
日時

2005年9月16日(金 Friday) 16:50-18:30

*Microworkshopと共催

*COE Distinguished Research Seminar Series

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟3階 第3教室

at the Lecture Hall No.3 on the 3rd floor of the New Economics Building

報告

Nicholas Economides (Stern School of Business, New York University)

Competition Policies in Network Indutries

Abstract  
日時

2005年10月4日(火 Tuesday) 17:00-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

Kristian Behrens (CORE)

Tax Competition, Location, and Horizontal Foreign Direct Investment (with Pierre Picard)

Abstract  
日時

2005年10月21日(金 Friday) 17:00-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

佐藤泰裕(名古屋大学)

Competing for Capital When Labor Is Heterogeneous (with J. -F. Thisse)

Abstract  
日時

2005年11月25日(金 Friday) 17:00-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

Hans Westlund (Swedish Institute for Growth Policy Studies)

The Social Capital of Regional Dynamics: A Policy Perspective

Abstract

 

日時

2005年12月16日(金 Friday) 17:00-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

吾郷貴紀(高崎経済大学)

線形都市における独占的競争企業の立地分析

Abstract

 

日時

2006年1月20日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

岡本亮介(政策研究大学院大学)

「企業間コミュニケーションと都市間企業配分」

金子 守(筑波大学)

Duality in Comparative Statics in Rental Housing Markets with Indivisibilities

(with T. Ito and Y.-I. Osawa)  [paper]

Abstract

 

日時

2006年2月10日(金 Friday) 17:00-18:30

*公共政策大学院のITPU(国際交通政策研究ユニット)と共催

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

細江宣裕(運輸政策研究所・政策研究大学院大学)

「内航貨物輸送における規制の影響分析」

Abstract

 

日時

2006年2月17日(金 Friday) 15:30-18:30

場所

東京大学大学院経済学研究科棟 新棟12階 第1共同研究室
at the Conference Room No.1 on the 12th floor of the New Economics Building

報告

相浦洋志 (名古屋大学)
Asymmetric configurations in spatial competition with location dependent costs (with Y. Sato)

林 亜夫 (明海大学)

Natural vacancy rate and two layers demand model in office market

Abstract